Czy będąc liderką paraliżuje Cię dźwięk porannego budzika? Jeśli tak - to jak to zmienić?
author Agnieszka Grzelak-Chodak

Boisz się swojego porannego budzika, tego przenikliwego zwiastuna całodziennej harówki? Jeśli tak, nie jesteś sama. W rzeczywistości należysz do większości ????.

Jaki jest tego powód? A może powody?

Po pierwsze to Twoje przekonanie, że wszystko wiesz najlepiej, a co za tym idzie nie słuchasz swoich pracowników. Nie zauważasz, że istnieją inne (niż Twoje) sposoby wykonania zadań.  Prawda jest taka, o czym wielcy liderzy wiedzą, że zwłaszcza w dzisiejszym chaotycznym, szybko zmieniającym się środowisku niemożliwe jest wiedzieć wszystko.

Po drugie chcesz mieć kontrolę nad wszystkim, nie masz zaufania do swoich pracowników. Z jednej strony pracownicy to czują i boją się zadawać pytania, aby nie być odebranym w Twoich oczach jako Ci co nie mają wiedzy. Przez to robiąc różne rzeczy, czy wykonując zadania popełniają błędy a Ty utwierdzasz się w przekonaniu, że Twoja kontrola jest wręcz konieczna. Z drugiej strony Ty, nie ufając im, boisz się zadać im pytanie i przyznać się, że Ty czegoś nie rozumiesz.

Czy jest zatem lepszy sposób, aby Twoja reakcja na poranny budzik była inna?

Oczywiście, że jest. Po pierwsze zauważ w swoich pracownikach coś więcej niż widziałaś dotychczas. Każdy członek Twojego zespołu może mieć inne spojrzenie na daną sytuację i w związku z tym ma inne podejście do wykonania zadania. Jednak aby wymiana informacji była możliwa potrzebne jest spełnienie warunków.

  1. Atmosfera zaufania.

Zaufanie to największy kapitał, jakim możesz dysponować, który przekłada się na relacje miedzy członkami zespołu, ich sposób otwartości i chęci dzielenia się wiedzą, a co za tym idzie na wypracowany zysk.

Najlepsze liderki promują zaufanie i dbają o to, by pracownicy czuli się zaopiekowani i doceniani.

Na pewno słyszałaś o admirale Horatio Nelsonie, bohaterze marynarki wojennej. Był on szczególnie znany z łamania wszystkich tradycyjnych zasad prowadzenia wojny i wzbudzania całkowitej lojalność swojej załogi.

Nie jest łatwo być niekonwencjonalną liderką i wzbudzać lojalność i zaufanie swoich pracowników. Jak więc zrobił to Nelson? Po prostu Nelson zainspirował swoją załogę, tworząc silne więzi i demonstrując, że zrobiłby wszystko, aby zapewnić swoim ludziom bezpieczeństwo i zwycięstwo. Jest to element doskonałego przywództwa, opartego na zaufaniu i wzajemnych relacjach.

W porównaniu z innymi technikami i strategiami przywódczymi, tego typu relacje są najważniejsze. Badania wykazały, że wszystkie inne techniki łącznie stanowią mniej niż 15 %  pomyślnych wyników zespołu. Większość pozytywnych wyników przywództwa wynika z zaufania, troski i wzajemnie wspierających się więzi, które wynikają z silnych relacji między liderkami a  członkami zespołu.

Jeśli więc aspirujesz do poziomu przywództwa na poziomie admirała Nelsona, nie skupiaj się na ingerowaniu w pracę swojego personelu. Skoncentruj się na budowaniu zdrowego środowiska pracy, które opiera się na zaufaniu i sprzyja postawom troski. Dobra liderka wie, kiedy się wycofać i zaufać, że jej pracownicy mają wszystko, czego potrzebują, aby podejmować decyzje i wykonywać pracę, do której zostali zatrudnieni.

Tak na marginesie, powiem Ci, że jak spotykam członków zespołu, z którymi kiedyś pracowałam i pytam jak im się teraz pracuje (oczywiście już często w innych firmach), to niejednokrotnie słyszę: „Aga tak jak się z Tobą pracowało, wspaniała atmosfera, wzajemna motywacja i wsparcie to już nigdy tego nie doświadczyłam” Uwierz, że jest to najlepszy feedback, który nadal słyszę. Moim priorytetem była atmosfera oparta na zaufaniu. Mówiłam Ci wcześniej, że zaufanie przekłada się na zyski. Dowodem na to jest mój sukces. Kiedy objęłam stanowisko kierownika oddziału w jednym z większych banków, mój oddział znajdował się w rankingu (jeśli chodzi o wypracowany zysk) w ostatniej dziesiątce (a było w tym czasie 130 oddziałów w całej Polsce. Po niecałych 4 miesiącach uplasował się w pierwszej dziesiątce. Był to oczywiście nasz wspólny sukces – mój i mojego zespołu. Właśnie takie sukcesy odniesiesz tworząc atmosferę zaufania w swoim zespole.

  1. Otwarta komunikacja.

Wszyscy dobrzy liderzy wiedzą, że dobra praca zespołowa wymaga jasnej komunikacji między członkami zespołu. Otwarta komunikacja sprzyja wymianie informacji, pracownicy nie boją się zadawać pytania czy przyznać się do błędu. To także dotyczy Ciebie. Też nie musisz znać się na wszystkim i wiedzieć wszystkiego. Przyznanie się do niewiedzy przed zespołem to nie żadne upokorzenie ale wręcz pokazanie, że Ty też jesteś człowiekiem. Otwarta i klarowna komunikacja polega na tym, że wszelkie przekazywane treści docierają do drugiej strony w taki sposób jak Ty tego oczekujesz. Nie pojawiają się niespodziewane reakcje (bo jeśli pojawiają się, to znaczy, że należy rozwinąć w sobie tę umiejętność. Znasz powiedzenie: „ Przykład idzie z góry”? Jeśli Ty będziesz prawidłowo komunikowała się ze swoimi współpracownikami to Twój sposób „udzieli się” im nieświadomie.

Komunikacja to nie tylko przekazywanie i wymiana informacji. To także umiejętność słuchania, zadawania pytań, sposób udzielania informacji zwrotnej i odpowiedni poziom asertywności.

Podsumowując:

Jeśli zadbasz o te dwa kluczowe warunki, czyli zbudujesz atmosferę zaufania i osiągniesz właściwy poziom komunikacji w Twoim zespole to dźwięk porannego budzika będzie przyjemną melodią dla Twojego ucha. Będziesz z radością wstawać z łóżka, pełna energii i motywacji do działania. Twoje pozytywne nastawienie będzie „przenosić się” na zespół, a Ty widząc jak wszystko działa sprawnie i nawet, pomimo pojawiających się problemów, zespół świetnie sobie radzi - będziesz jeszcze bardziej zadowolona i z radością witać poranny budzik.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz rozwinąć w Sobie którąś z tych umiejętności to zapraszam na najbliższe szkolenia online na żywo:

Jak prawidłowo udzielać informację zwrotną,czyli wszystko o feedbacku -27 września 2023 r. godz. 9.00-15.00 (szkolenie online):

https://agnieszkagrzelakchodak.kip-tc.pl/feedback_27wrzesnia

Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie - 4 października 2023 r. godz. 9.00-15.00 (szkolenie online):

https://agnieszkagrzelakchodak.kip-tc.pl/zarzadzanieczasem_4pazdziernika

Jak komunikować się bez wywoływania konfliktów i nieporozumień -11 października 2023 r. godz. 9.00-15.00 (szkolenie online):

https://agnieszkagrzelakchodak.kip-tc.pl/komunikacja_11pazdziernika

A jeśli chcesz zainwestować w Swój rozwój i stać się skuteczną liderką to już dziś możesz zarezerwować sobie miejsce w kolejnej edycji

"Akademii skutecznej liderki"

która rusza już w połowie października. Więcej informacji i link do zapisu: